Schuberths hjemmeside Tanker Mekanikerteams høster for lidt ros for deres arbejde i motorsporten – eller gør de?

Mekanikerteams høster for lidt ros for deres arbejde i motorsporten – eller gør de?

Dette indhold er sponsoreret.

Hvor meget ros og store ord sender vi til mekanikerne, som sørger for racercyklernes tilstand, til mekanikeren i motorsporten eller bådebyggeren til kapsejladsen – for meget et eller for lidt? I disse sportsgrene har de fagtekniske personer en stor del af ansvaret for, at løbet forløber på den måde, det skal for atleterne. Uden cykelmekanikeren i følgebilen og bilmekanikerne i pit vil det være utænkeligt, at atleterne kommer sikkert og godt igennem løbet hver gang. Men betyder det, at vi giver mekanikerteamene for lidt ros i motorsporten?

Fatale konsekvenser af sjusket arbejde

Det helt store uheld og de forfærdelige dødsfald er heldigvis blevet færre med årene. Vi kan klart forvente, at sker der noget med motorkøreren, er det sjældent mekanikeren, der er ansvarlig. Det er nærmere vejrforhold, konkurrencen eller uforudsete hændelser, som er årsag til de vilde uheld. Her overser vi helt naturligt, at mekanikerne gør et fantastisk stykke arbejde, når der ikke er uheld. Det er først, når bøsninger volder ekstreme problemer, som mekanikeren skulle have set og løst, inden løbet startede, at vi får øje på mekanikerens ansvar for sikkerheden under løbet.

Vi underkender altså ofte mekanikerens betydning for det sikre løb. Dog er det nok sjældent noget særegent for motorsporten, men mere en meget menneskelig måde at tænke på. Vores forventninger til motorløbet er, at det forløber uden uheld. Vores forventning til indkøb i supermarkedet er, at det sker hurtigt og nemt. Når der væltes en palle med vin, som oversvømmer butikken, ser vi først, hvor heldige vi har været de mange andre indkøbsture. På samme måde ser vi først, hvor dygtige mekanikerne er, når en lille fejl med bøsninger forårsager et stort uheld.

De samme vindere i Formel 1

Én ting er uheldene, noget helt andet er præstationen blandt konkurrenterne. For der tegner sig et billede af, at de dygtige mekanikere og ingeniører hos bestemte teams igen og igen vinder guldet, når sæsonen er ovre. Derudover giver den hurtigste tur i pit et bedre udfald i tiden, når motorkøreren skal tilbage på banen. Her har mekanikerne en enorm betydning for udfaldet at løbet, som til tider overses. Dog er de fleste seere nok klar over, at vinderen af Formel 1 ikke kunne have vundet med det team, der endte på sidstepladsen. Så helt overset er de ikke.

Slutresultatet leveres af køreren

Det gør det derfor sværere at sige entydigt, om vi underkender mekanikernes rolle i motorsporten. Rigtigt er det i hvert fald, at vi aldrig kan adskille holdet og køreren, når løbet er slut. Uden et godt mekanikerteam er det strengt taget umuligt at ende på toppen af podiet. Rigtigt er det også, at selv de dygtige mekanikere ikke kan vinde løbet uden en kompetent og fysisk stærk kører, der kan holde til presset og i sidste ende kan få maskinen over målstregen før sine konkurrenter.

 

Related Post